سفارش تبلیغ
خرید بلیط هواپیما، خرید و رزرو اینترنتی ، چارتر، سامتیک
به یقین بدانید که خدا بنده‏اش را هر چند چاره‏اندیشى‏اش نیرومند بود و جستجویش به نهایت و قوى در ترفند بیش از آنچه در ذکر حکیم براى او نگاشته مقرر نداشته ، و بنده ناتوان و اندک حیله را منع نفرماید که در پى آنچه او را مقرر است برآید ، و آن که این داند و کار بر وفق آن راند ، از همه مردم آسوده‏تر بود و سود بیشتر برد ، و آن که آن را واگذارد و بدان یقین نیارد دل مشغولى‏اش بسیار است و بیشتر از همه زیانبار ، و بسا نعمت خوار که به نعمت فریب خورد و سرانجام گرفتار گردد ، و بسا مبتلا که خدایش بیازماید تا بدو نعمتى عطا فرماید . پس اى سود خواهنده سپاس افزون کن و شتاب کمتر ، و بیش از آنچه تو را روزى است انتظار مبر [نهج البلاغه]
 
پنج شنبه 95 فروردین 19 , ساعت 4:2 عصر

خدا بخاطر این خلقت به خود تبریک بگوید: فتبارک الله احسن الخالقین
بین دو جنس انسان یعنی زن و مرد، زن زیباتر است

و خداوند زن را با غریزه ی تبرج و خودنمائی خلق کرده است
ولی این خودنمائی در حریم و اندازه ای مشخص توصیه شده است


در قرآن دو آیه در این مورد داریم :

سوره ی احزاب آیه ی 33 می فرماید: وَلاَ تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ الْأُولَی «ای زنان (در برابر نامحرم) ظاهر نشوید و خودنمایی نکنید؛ مانند خودنمایی دوران جاهلیت نخستین.»

سوره ی نور آیه ی 60 می‏فرماید: غَیْرَ مُتَبَرِجاتٍ بِزینَهٍ «زنان، (در برابر نامحرمان) با زینت‏ها و آرایش‏هایشان‏ خودنمایی ‏نکنند.»

زیبائی به دو صورت ذاتی و اکتسابی است و زیبائی اکتسابی نیز به دو روش پیرایش(کم کردن چیزی برای زیبا نمودن) و آرایش(افزودن چیزی برای زیبا نمودن) حاصل می شود که منظور ما در این نوشته نظر اسلام در مورد کسب زیبائی با آرایش است.

در اسلام احادیث فراوانی است که زنان را به آرایش و زیبا نمودن خود با حفظ حریم و اندازه ای مشخص توصیه می کند که در این توصیه ها ... یعنی در برخی موارد زنان متأهل فقط مجاز به آرایش برای همسران خود هستند.




3-ازدیدگاه اسلام:

آیا زن باید چهره آرایش کرده خود را از
نامحرم بپوشاند؟
 همه مراجع (به جز آیت اللّه مکارم): آرى، باید
از نامحرم بپوشاند.آیت اللّه نورى، استفتاءات، ج‏1، س‏490؛ آیت اللّه فاضل، جامع‏المسائل،
ج‏2، س‏1328؛ آیت اللّه صافى، جامع‏الاحکام، ج‏2، س‏1682؛ آیت اللّه خامنه‏اى، اجوبةالاستفتاءات،
س‏1220؛ آیت اللّه تبریزى، استفتاءات، س‏1590 و 1586؛ آیت اللّه سیستانى، sistani.org، (زینت)، س‏28؛ امام خمینى،
استفتاءات، ج‏2، (احکام حجاب)، س‏32؛ دفتر آیت اللّه بهجت. آیت اللّه مکارم: بنابر
احتیاط واجب، باید از نامحرم بپوشاند.استفتاءات، ج‏1، س‏801 از نظر اسلام زن فقط مى‏تواند
براى شوهر و محارمش زینت کرده و خود را آرایش کند؛ اما در هنگام بیرون رفتن از منزل
و بین نامحرمان این کار جایز نیست و باید خود را کاملاً بپوشاند و بین اقسام و موارد
آرایش فرقى نیست؛ چه براى چشم باشد و چه ابرو و صورت و... (جامع المسائل آیت الله فاضل،
ج 2، ص 404، س 1070 ب) به طور طبیعی آرایش از جمله زینت زنان است و زنان نباید زینت
های خود را جز برای شوهران و محارم آشکار نمایند، به همین لحاظ اکثر بلکه اغلب فقها
مناسب نمی دانند که زن با آرایش های غلیظ از منزل بیرون شوند زیرا با آرایش چهره نوعی
از توجه و نگاه نامحرمان را به خود جلب می کند،‌ بدیهی است که این کار زمینه برخی از
تحریکات اجنبی را برای طمع ورزی نسبت به خود ایجاد می نماید، در حال که حفظ حرمت و
عفت زن اهمیتی زیاد دارد، از این رو تا جایی که ممکن است زنان نباید سبب طمع ورزی دیگران
را فراهم آورد و لذا از آرایش چهره خود در حال که از منزل خارج می شود پرهیز نماید.
شأن و منزلت زن مسلمان نیز تقاضا دارد که خود را از گزند تحریکات، غریزی و جنسی نامحرمان
با پوشش کامل و دوری از آرایش های مفرط نگهدارد. این مهم در صورتی فراهم می گردد که
عوامل و زمینه های تحریکات غریزی مردان اجنبی را با آرایش چهره فراهم ننماید، از این
جهت حفظ شخصیت زن و کرامت انسانی او می طلبد که با وقار لازم از منزل بیرون شود و از
هر چیزی که توجه و رغبت دیگران را به او جلب می کند پرهیز نماید. برای آگاهی بیشتر
ر.ک: مرتضی مطهری، نظام حقوقی زن در اسلام.




لیست کل یادداشت های این وبلاگ